I. Regulamin
- Powinien być dostarczony do uczestników najpóźniej na miesiąc przed upływem terminu zgłoszeń.
- W swojej treści powinien zawierać następujące informacje:
- nazwa imprezy,
- organizatorzy, komitet organizacyjny (nazwisko, imię, funkcja),
- współorganizatorzy, sponsorzy, honorowy patronat,
- data i miejsce imprezy,
- forma i kategorie,
- klasyfikacje,
- teren,
- mapy,
- baza imprezy i możliwości dotarcia (środki komunikacji, godziny odjazdów, dokładny szkic dojścia do bazy),
- zgłoszenia - podanie wymaganej formy,
- wpisowe (wysokość, ew. zniżki, adres lub numer konta, forma wpłaty, termin),
- świadczenia organizatorów,
- ramowy program imprezy,
- informacje o ewentualnych drobnych odstępstwach od punktacji KInO ZG PTTK,
- postanowienia końcowe (ubezpieczenie, interpretacja regulaminu i inne).
II. Materiały startowe
- Materiały dla uczestników powinny być skompletowane (karty startowe, świadczenia, szczegółowy program imprezy, regulamin obiektu, dojścia do startów i powroty z met, harmonogram pracy sekretariatu, informacje o zastosowanym przeliczniku itp.) i wydawane w sekretariacie imprezy przy weryfikacji zgłoszeń.
- Losowanie kolejności startów wymaga rozstawienia uczestników z czołówki krajowej, jednego środowiska oraz zmiany kolejności startów na poszczególnych etapach.
III. Zgłoszenia
- Jeżeli organizator przewiduje i dopuszcza możliwość startu uczestników bez wcześniejszego zgłoszenia, to powinien zabezpieczyć odpowiednią ilość materiałów startowych i świadczeń.
- Uczestnik zgłoszony wraz z opłaconym w terminie wpisowym powinien otrzymać wszystkie materiały startowe i świadczenia gwarantowane przez organizatora w regulaminie.
IV. Kategorie startowe i punktacja
- Imprezy ogólnopolskie rangi MP i PP prowadzone są w następujących kategoriach wiekowych:
- TS - seniorów - 20 lat i starsi,
- TJ - juniorów - 19 lat i młodsi.
- O zakwalifikowaniu do danej kategorii decyduje rok urodzenia.
- Punktacja w obu kategoriach prowadzona jest oddzielnie.
- Protesty uczestników złożone w trakcie imprezy przyjmuje Sędzia Główny, a rozstrzyga Komisja Odwoławcza powołana zgodnie z "Zasadami Punktacji i Współzawodnictwa w Turystycznych InO".
V. Nagrody
- Dyplomy i nagrody otrzymuje każdy uczestnik przynajmniej trzech pierwszych zespołów (drużyn) w obu kategoriach (większa ilość w zależności od możliwości organizatora - wówczas zaleca się powiększenie puli nagród w kat. TJ).
- Medale otrzymują zwycięzcy na imprezach rangi Mistrzostw Polski.
VI. Trasa i mapy
- Trasy dla kategorii TS i TJ muszą być różne, koncepcja może być podobna ale o zróżnicowanych szczegółach. W żadnym wypadku skorzystanie z mapy drugiej kategorii nie może być pomocne w pokonaniu trasy.
- Mapy wydawane uczestnikom imprez ogólnopolskich, a w szczególności MP i PP, powinny być uaktualnione i opracowane specjalnie dla potrzeb danej imprezy.
- Mapy powinny być czytelne i muszą zawierać następujące informacje:
- limity czasu: podstawowy i spóźnień,
- ilość PK do potwierdzenia na trasie,
- planowaną długość trasy,
- opis treści mapy, jej przekształceń i zadań specjalnych,
- nazwę imprezy (etapu) z datą,
- nazwę organizatora,
- numer etapu wraz z kategorią,
- nazwisko i imię budowniczego (nr legitymacji uprawnień Organizatora InO , PInO),
- zalecane lecz uzależnione od specyfiki trasy: skalę mapy i cięcie warstwicowe.
- Minimalna liczba etapów na imprezach rangi ogólnopolskiej (i wyższej) wynosi 3. Dla imprez rangi MP ilość etapów określa "Regulamin Mistrzostw Polski w MnO".
- Maksymalna liczba etapów wynosi 4 na dobę.
- Zaleca się, by średnia długość tras wynosiła ok. 4 km.
- Należy zwrócić uwagę na tzw. "dojściówki", by ze względu na swą długość nie wypaczały imprezy, a uczestnicy mogli je pokonać na podstawie mapy lub szkicu.
- Wszystkie zmiany i poprawki wynikłe po wydrukowaniu mapy muszą być podane w formie mapy wzorcowej i oznaczone kolorem czerwonym.
- Wszelkie inne informacje potrzebne uczestnikowi przy pokonywaniu trasy powinny być podane wraz z mapą.
VII. Baza imprezy
- Baza imprezy powinna swobodnie pomieścić wszystkich zgłoszonych (spodziewanych) uczestników.
- Należy wybierać taką bazę, która zapewni minimum higieniczne i sanitarne dla uczestników (ciepła woda, sanitariaty, miejsce do spożywania posiłków) oraz pomieszczenie dla organizatorów i miejsce na odprawę.
- Jeżeli baza położona jest daleko od węzłów komunikacyjnych, to należy zapewnić dojazd, podając w regulaminie godziny odjazdów.
VIII. Przebieg imprezy
- Start i metę w miarę możliwości należy lokalizować w bazie imprezy lub innym miejscu zadaszonym.
- Jeżeli przewiduje się połączenie etapowe, to powinno się zabezpieczyć oczekiwanie uczestników na start do następnego etapu przynajmniej w miejscu zadaszonym.
- Etapy, które rozpoczynają się w terenie, nie mogą zawierać rozwiązań graficznych (w przypadku złej pogody wypacza to cały etap).
- Start do poszczególnych etapów powinien być tak zorganizowany, aby uczestnicy startujący nie mieli możliwości kontaktowania się z uczestnikami oczekującymi na start.
- O wszystkich zmianach czasowych w stosunku do szczegółowego programu imprezy przedstawionego przez organizatora uczestnicy muszą zostać powiadomieni z odpowiednim wyprzedzeniem.
- Na mapach wzorcowych położenie PK powinno być naszpilkowane lub wyraźnie oznaczone.
- Wszystkie mapy wzorcowe powinny być ponumerowane.
- Wskazane jest, by mapy wzorcowe były umieszczone na twardym blacie, stoliku itp.
- Na mecie czas jest mierzony w momencie oddania karty startowej po przybyciu ostatniego członka zespołu.
- Wymagane jest możliwie szybkie przedstawienie uczestnikom położenia wszystkich PK na pełnej mapie terenu, a w przypadku, gdy ujawnia ona treść następnego etapu, na mapie niepełnej (wzorcówce).
- W celu rozróżnienia naniesionych PK zaleca się stosowanie dla PK- koloru czerwonego, PS- zielonego oraz PM - niebieskiego.
- Wyniki etapów powinny być jak najszybciej dostępne dla uczestników (w miarę możliwości przed następnym etapem), a końcowe obowiązkowo przed oficjalnym zakończeniem imprezy.
- Wskazanym jest, aby organizator dokładnie wyznaczył czas, w którym uczestnicy mieliby prawo do zgłaszania swoich uwag dotyczących wyników, zanim staną się one oficjalnymi.
- We wszystkich imprezach rangi MP i PP stosowany jest przelicznik punktowy do klasyfikacji generalnej przedstawiony w "Zasadach Punktacji i Współzawodnictwa w Turystycznych InO" KInO ZG PTTK.
IX. Protokół z imprezy
- Protokół musi zawierać:
- nazwę imprezy,
- datę i miejsce imprezy,
- wyniki końcowe a w nich:
- imię i nazwisko uczestnika,
- klub,
- miejscowość zamieszkania uczestnika,
- punkty karne na każdym etapie,
- punkty przeliczeniowe,
- miejsce po każdym etapie,
- miejsce po wszystkich etapach
- ilość punktów do Odznaki InO za każdy etap dla każdej kategorii,
- przebieg trasy i ilość pkt do innych odznak turystyki kwalifikowanej
- Oficjalny protokół wraz z wynikami organizator ma obowiązek przekazać na piśmie do KInO ZG PTTK, prowadzącego punktację PP oraz wszystkich klubów i środowisk, które reprezentowane były na imprezie, w terminie do jednego miesiąca po zakończeniu imprezy.
- Wskazanym jest, aby protokół został dostarczony do wszystkich osób uczestniczących w imprezie.
X. Postanowienia KInO ZG PTTK
- Stosowanie powyższych zasad zalecane jest na wszystkich imprezach na orientację, a na imprezach ogólnopolskich jest obowiązkowe.
- Organizator w określonych sytuacjach ma prawo nagrodzić uczestnika lub grupę uczestników wyróżnieniem "Fair Play", a o zaistniałym fakcie ma obowiązek poinformować pozostałych uczestników w trakcie uroczystości zakończenia imprezy oraz w formie pisemnej KInO ZG PTTK.