RNR_01 RNR_02 Rok Przewodnikow 2013 RnR 2013

W niedzielę na wycieczkę

Zarząd Oddziału PTTK „Sudety Zachodnie" wraz z redakcją „Nowin Jeleniogórskich" organizują w dniu 9 czerwca 2013 r. wycieczkę nr 17. Wyjazd z dworca PKS w Jeleniej Górze autobusem o godz. 9.15 do Kowar.

Trasa wycieczki długości 15 km przebiega w południowo-zachodniej części Rudaw Janowickich. Z autobusu wysiadamy na przystanku Kowary PKP, tu będzie oczekiwał turystów prowadzący wycieczkę Jarosław Zając (tel. 535830180). Od przystanku idziemy w kierunku dzielnicy Kowar Wojkowa , po prawej stronie mijamy hale nieczynnej Fabryki Dywanów, niegdyś największego zakładu przemysłowego miasta, po lewej okazały pałac Nowy Dwór (obiekt prywatny niedostępny dla turystów). Po przekroczeniu obwodnicy dochodzimy do nowej atrakcji turystycznej Kowar, otwartego niedawno Domu Kata. W zabytkowym obiekcie, prawdopodobnie zamieszkiwanym niegdyś przez ostatniego miejskiego kata stworzono przedziwną ekspozycję narzędzi i urządzeń pokazującą średniowieczny sposób egzekwowania przestrzegania prawa. Za Domem Kata w zagajniku oglądamy grobowiec rodziny von Reuss, następnie przez Wojków idziemy na Przełęcz pod Średnicą, skąd szlakiem czerwonym obok Kamiennej Ławki (przy drodze kamienne drogowskazy z początku XX w.) podchodzimy na Skalnik – najwyższą kulminację (945m) Rudaw Janowickich. Na południowym zboczu szereg okazałych skałek o fantazyjnych kształtach, na zboczu pn.-zach. ciągną się rozległe granitowe gołoborza. Skalnik posiada dwie kulminacje, na niższą o nazwie Mała Ostra prowadzą wykute w skale schodki. Na górze, zabezpieczony barierką wybitny punkt widokowy na Karkonosze, Góry Izerskie, Kotlinę Jeleniogórską i Rudawy Janowickie. Po obejrzeniu panoramy schodzimy na Przełęcz pod Bobrzakiem, gdzie spotykamy Stary Trakt Kamiennogórski. Trakt ten został zbudowany w końcu XVIII wieku jako bity gościniec pocztowy, którym wiodły linie dyliżansów i omnibusów. W końcowej części wędrówki docieramy do Kowar i po wyrywkowym obejrzeniu najciekawszych zabytków miasta (Ratusz, kościół p.w. Imienia NMP) około godz. 17 odjeżdżamy autobusem PKS do Jeleniej Góry.

Uczestnicy we własnym zakresie ubezpieczają się od następstw nieszczęśliwych wypadków, członkowie PTTK z opłaconą składką objęci są ubezpieczeniem zbiorowym.