Zarząd Oddziału PTTK „Sudety Zachodnie" wraz z redakcją „Nowin Jeleniogórskich" organizują w dniu 2 października 2011 r. wycieczkę nr 33. Wyjazd spod dworca PKP w Jeleniej Górze autobusem PKS o godz. 8.20 do Kowar (kierunek Karpacz)..

Trasa długości 15 km przebiega w południowo-zachodniej części Rudaw Janowickich. Z autobusu wysiadamy na przystanku Kowary PKP, tu będzie oczekiwał turystów prowadzący wycieczkę Jarosław Zając. Od przystanku idziemy w kierunku dzielnicy Kowar Wojkowa , po prawej stronie mijamy hale nieczynnej Fabryki Dywanów, niegdyś największego zakładu przemysłowego miasta, po lewej okazały pałac Nowy Dwór (obiekt prywatny niedostępny dla turystów). W Wojkowie oglądamy dwa ogromne, wybudowane na początku XX wieku sanatoria „Bukowiec" i „Wysoka Łąka", obecnie obiekty szpitalne. Następnie przez Przełęcz pod Średnicą obok Kamiennej Ławki (przy drodze kamienne drogowskazy z początku XX w.) podchodzimy na Skalnik – najwyższą kulminację (945m) Rudaw Janowickich. Na południowym zboczu szereg okazałych skałek o fantazyjnych kształtach, na zboczu pn.-zach. ciągną się rozległe granitowe gołoborza. Skalnik posiada dwie kulminacje, na niższą o nazwie Mała Ostra prowadzą wykute w skale schodki. Na górze, zabezpieczony barierką wybitny punkt widokowy na Karkonosze, Góry Izerskie, Kotlinę Jeleniogórską i Rudawy Janowickie. Po obejrzeniu panoramy szlakiem niebieskim, obok dawnego schroniska Czartak schodzimy do Czarnowa. We wsi znajduje się ośrodek Towarzystwa Świadomości Kryszny, ruchu religijnego wywodzącego się z Półwyspu Indyjskiego. Ze wsi szlakiem żółtym przez rozległą kulminację Rudnika docieramy do Przełęczy Kowarskiej, oddzielającej Rudawy Janowickie od Karkonoszy. W końcowej części wędrówki tzw. Drogą Głodu przez Podgórze (gdzie oglądamy XVIII-wieczną Kaplicę św. Anny) dochodzimy do Kowar i po wyrywkowym obejrzeniu najciekawszych zabytków miasta (Ratusz, kościół p.w. Imienia NMP) około godz. 17 odjeżdżamy autobusem PKS do Jeleniej Góry. Uczestnicy we własnym zakresie ubezpieczają się od następstw nieszczęśliwych wypadków, członkowie PTTK z opłaconą składką objęci są ubezpieczeniem zbiorowym.